27 April 2011

Humleflue - Bee-fly

English text below.

Her er et av insektbildene fra forrige dagen. Humleflua er et av de snodigste insektene jeg vet om. Den er liksom bare en pelsdott med fasettøyne og en alt for lang sugesnabel. Men underholdende å fotografere. Relativt uredd, og med evnen til å stå bomstille i lufta slik som andre blomsterfluer. Jeg hadde ikke sjans på å fange den i flukt, så jeg satsa på å sitte musestille ved noen hestehov og håpe at den stakk innom. Det ergrer meg litt med det lyse strået i bakgrunnen. De hører jo med til våren, men dette bildet kunne godt ha vært luket litt uten at det hadde gått utover motivet. Men det gidder jeg ikke gjøre ved data'n. :-)


Pentax K-7, DFA 100mm f/2.8 WR macro, Tamron-F 2X AF teleconverter, AF540-FGZ flash.
1/180s, f/11, ISO 200

Here is one of the insect shots I mentioned the other day. The bee-fly is one of the weirdest looking insects I know. It's just a furball with composite eyes and disproportionately long legs and proboscis. But very entertaining to photograph. It is relatively unafraid, and capable of standing still in mid-air like other hoverflies. I had no chance to ctach it in flight, though, so I sat still at a group of flowers and waited. It took just 10 minutes. The bright straw in the background annoys me a little. Yellow straws are definately integral to spring, but just this shot would not have suffered from removing it. But I ain't doing it in post. :-)

No comments: