25 April 2011

Hvitveis - Wood Anemone

English text below

Det er fantastisk vårvær i Oslo om dagen. Nesten så man kan høre at det gror. Jeg fikk et par timer i sola på nordsiden av Breisjøen i Lillomarka i går, og det ble mer makro. Denne gangen hadde jeg gravd fram en gammel Tamron 2X telekonverter som jeg putta på makroobjektivet. Kameraet slet litt med autofokusen, spesielt på korte avstander. For dette bildet gikk jeg over til manuell fokus. Den ekstra arbeidsavstanden var praktisk i går, det var mange insekter ute. Det kommer sikkert en liten snutt om det seinere. Den optiske kvaliteten er ikke verst heller synes jeg. Ikke i nærheten av Pentax A* 200mm f/4 macro, naturligvis, men grei nok.



Pentax K-7, DFA 100mm f/2.8 macro and Tamron-F 7MC 2X teleconverter.
1/180s, f/5.6, ISO 200

Oslo is being assaulted by spring these days. One can almost hear the plants sprouting. I had a couple of hours in the sun yesterday to play around some more with macro. This time I dug out an old Tamron 2X tele converter to go with the macro lens. The camera struggled a bit with autofocus in the macro range, so for this shot I switched to manual focus. The converter gave me some extra working distance which I appreciated much yesterday. There were lots of insects about, and I'll probably post one shot of them later on. The optical quality of this combo isn't too bad either. Not up to the standards of Pentax A* 200mm f/4 macro, of course, but decent enough.

1 comment:

LinnBJ said...

Vakker og elegant tolkning av hvitveisen, litt preg av sånne bilder der alt er sorthvitt utenom en liten detalj. Men ser jo at effekten finnes i virkeligheten også.